Ajax maakte eind vorig jaar bekend dat de vrouwen- en mannenselectie liefst 1.500 haatberichten per maand ontvangen. Met ‘Silence Social Hate’ riep Ajax op om gebruikers van social media haatberichten het zwijgen op te leggen: see it, report it. Door middel van drie stippen – die zowel het universele symbool zijn voor stilte alsmede het rapporteren van berichten op social media – in plaats van de achternamen van de spelers en speelsters op het shirt, probeerde Ajax iets te doen tegen de groeiende online haat.
En dat bleef niet onopgemerkt. Zowel in Nederland als in de rest van de wereld werd de actie van Ajax geroemd en ondersteund. Daarnaast bleek ook de impact van de campagne groot: liefst 76% van de social media gebruikers in Nederland geeft aan de berichten te rapporteren na het zien van de campagne, dat is 16% hoger dan voor de campagne.
Ajax is voornemens om Silence Social Hate volgend seizoen een vervolg te geven, onder andere in samenwerking met Europese voetbalclubs, sportorganisaties en hoofdsponsor Ziggo. Naast Silence Social Hate werkt Ajax ook op andere manieren aan het voorkomen of verminderen van online haat, tevens in samenwerking met Ziggo. Bij Ziggo staat het bevorderen van een veilige online omgeving hoog op de agenda. Het omgaan met ongewenst online gedrag maakt deel uit van het Online Masters-lesprogramma van VodafoneZiggo en het Life Skills & Clinic-lesprogramma van Ajax. Hiermee worden scholieren essentiële vaardigheden om veilig, vaardig en bewust online te zijn bijgebracht.