Clubs uit de Eredivisie Vrouwen en KNVB tekenen commercieel convenant

Screenshot 2020 06 23 At 16.22.25
Screenshot 2020 06 23 At 16.22.25

Voor het eerst in de geschiedenis hebben de 8 clubs uit de Eredivisie Vrouwen en de KNVB een commercieel convenant gesloten. De betrokken partijen slaan de handen ineen om samen meer gezicht te kunnen geven aan de Eredivisie Vrouwen en de commerciële en maatschappelijke waarde van de competitie verder te vergroten. Concreet betekent dit dat de clubs en de voetbalbond collectief - en gericht - op zoek kunnen naar partners die passen bij de Eredivisie Vrouwen, waaronder een naamgever voor de competitie, een media- en een maatschappelijk partner.

Tags

  • #AjaxVrouwen

Socials

Volgens Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal van de KNVB, is het een mooie en noodzakelijke stap: “Kreeg de Eredivisie op het veld de afgelopen weken al een geweldige impuls door de terugkeer van (ex-)internationals als Stefanie van der Gragt, Mandy van den Berg en Sari van Veenendaal, dit convenant zorgt buiten het veld voor een volgende stap in de verdere professionalisering van de competitie.

“Dit is wat mij betreft een sprekend voorbeeld van hoe de clubs buiten het veld het collectieve belang vooropstellen. Dat is in voetballand niet altijd vanzelfsprekend, dus ik ben oprecht trots dat we dit als vrouwenvoetbal voor elkaar hebben gekregen. Als we door willen pakken, dan kan dat alleen samen, daar is iedereen van overtuigd. Dit alles met als doel de Eredivisie Vrouwen op alle fronten sterker te maken, en vooral commercieel interessanter.”

Ook Daphne Koster, manager vrouwenvoetbal bij Ajax, toont zich tevreden met de ontwikkeling(en). "Afgelopen jaren is er al intensief samengewerkt tussen clubs en KNVB, en dat heeft geresulteerd in dit commerciële plan. Wij hebben als Ajax baat bij een professionele en stabiele competitie waarin het op alle vlakken goed geregeld is.

Visie vrouwenvoetbal 2018-2022
De ondertekening van het convenant komt voort uit de Visie vrouwenvoetbal 2018-2022, die onder meer als insteek heeft de Eredivisie Vrouwen tot een topcompetitie in Europa te maken, met de beste speelsters en een topsportklimaat.

“Dat doen we bijvoorbeeld met de kwaliteitseisen waar clubs die (willen) deelnemen aan de Eredivisie Vrouwen aan moeten voldoen”, zegt Van de Ven. “Zo hebben alle clubs uit de Eredivisie Vrouwen inmiddels een beloftenteam. Ook de nieuwe media- en marketingstrategie waar momenteel aan wordt gewerkt, speelt een grote rol, net als het benutten van de commerciële en maatschappelijke waarde van de Eredivisie Vrouwen, om zo het voetbal in zijn algemeenheid naar een hoger niveau te tillen.”

Vrouwenvoetbal is nog altijd de snelst groeiende sport in Nederland. Het aantal vrouwelijke KNVB-leden blijft jaarlijks stijgen. In het seizoen 2018-2019 telde Nederland 160.953 voetbalsters, een toename van 1,64 procent.