Met het aantrekken van Butler zet Ajax een volgende stap in het vergroten van het internationale bereik van de eigen mediakanalen. Het sluit aan bij de internationale ambities van de club en het feit dat ruim driekwart van de volgers op social media platformen uit het buitenland komt. Om die reden is de voertaal op de meeste Ajax-kanalen al geruime tijd Engels. Uiteraard blijft Ajax daarnaast ook gewoon Nederlandstalige content maken.
Butler (die zowel Engels als Spaans spreekt) werkte de afgelopen 3 jaar voor 433, waarvan de laatste 2 jaren als host. De Amsterdammer, geboren in het oosten van de Verenigde Staten, was in die rol onder andere actief tijdens het WK 2018 in Rusland en bij tal van Europese topclubs ging hij namens 433 op bezoek om bijzondere reportages voor social media te maken. Ook was hij twee jaar geleden als 433-host bij het trainingskamp van Ajax in Florida tijdens de US Tour en deed hij opdrachten voor tal van bekende merken zoals adidas.
Ajax Podcast in het Engels
Het nieuwe internationale gezicht van Ajax Media zal naast andere clubactiviteiten (zoals Ajax eSports) ook te horen zijn in de Official Ajax Podcast, die vanaf half september volledig Engelstalig wordt. Daarmee beantwoordt Ajax aan het groeiende aantal internationale fans, die op deze manier ook de podcast kunnen volgen. Dit was al langer het geval op de social media kanalen, website en YouTube waar content in het Engels of met ondertiteling wordt aangeboden.
Internationale contentdistributie
Daarnaast is Ajax in de afgelopen jaren tal van internationale mediapartnerships aangegaan om het internationale bereik te vergroten. De club deed dit al langer in Aziƫ en inmiddels ook in bijvoorbeeld de Verenigde Staten (ESPN, Bleacher Report), Zuid-Amerika (DAZN), het Midden-Oosten en andere continenten. Het gaat hierbij om zowel de distributie van losse items als volledige wekelijkse TV-uitzendingen (Ajax TV International).