Voor Boekhorst geeft het klassieke logo 'het verlangen naar vervlogen tijden, nostalgie en succes'. "Alleen om die reden is het heel gaaf dat we het klassieke logo terug gaan brengen bij Ajax."
Het initiatief voor het terugbrengen van dit logo lag niet per se bij één persoon, legt Geelen uit. Het is een samenwerking tussen de supporters, de club, vereniging en NV. "Het 125-jarig bestaan is het perfecte moment geweest om dit te realiseren. Die conclusie trokken we direct met een klein comité toen we hier al een hele tijd geleden mee bezig waren."
"We hebben eerst in kaart gebracht wie er wat te zeggen had over deze beslissing. Allereerst hebben we het besproken met de bestuursraad. Die heeft hier een hele positieve rol in gespeeld. Ook de voorzitter van de RvC, de directie, mensen binnen de club, de kledingsponsor en afvaardiging van de supporters hebben we meegenomen in de keuze. Eigenlijk merkten we al heel snel dat iedereen er positief instond. Daarom voelt het ook als een gezamenlijk besluit."
Sentiment
De bestuursraad reageerde ongelooflijk enthousiast op de voorgenomen keuze. Volgens Boekhorst is dat enthousiasme het hele traject gebleven. De keuze om voor het klassieke logo te gaan vormde geen discussie, maar de gevolgen voor het aanpassen van het logo werd wel besproken. "Het heeft nogal wat betekenis voor iedereen. Daar moet je goed over nadenken. De bestuursraad vertegenwoordigd natuurlijk de verenging. Aan de vergadertafel hebben we aardig kunnen inschatten wat het sentiment is. Overall was dat heel positief."
Geelen noemt op zijn beurt het logo 'een eerbetoon aan het rijke verleden en een inspiratiebron voor de toekomst'. "We gaan volledig over op het klassieke logo, maar per volgend seizoen. We gaan ook alle andere plekken waar het logo staat vervangen. Dat gaat wel even tijd kosten. We willen het goed en grondig doen."
Dat betekent wel dat de drie sterren niet meer officieel op het logo staan. "We gaan over op het klassieke logo, zoals het exact was. Die drie sterren komen wel terug op het shirt, boven het klassieke logo."