We nemen een kijkje bij de opnames rondom de video. "Ik denk dat het heel belangrijk is wat de club probeert te doen om de negatieve comments te stoppen. Zeker voor de kinderen op social media. Ik heb zelf drie kinderen en wat ik zelf heb gezien en wat de club ons heeft laten zien is verontrustend. Het kan heel gevaarlijk zijn dus wat de club en sponsor proberen te doen om dat te stoppen is heel belangrijk", vertelt Henderson.
Gelijk
"Iedereen is gelijk", gaat Pasveer verder. "Dat moeten wij als club uitstralen, maar ook zeker aan onze jeugd meegeven. Ik probeer mijn dochters ook mee te geven wat zoiets voor schade kan geven voor iemand." Van Eijk is het helemaal eens met de mannen. "In de huidige tijd, waarin zo veel wordt gedeeld, is het heel goed om er aandacht aan te besteden."
De keeper van de Ajax Vrouwen vindt het goed dat Ajax en Ziggo de handen ineen hebben geslagen. "Het is goed om aan de jeugd te laten zien wat wel en niet hoort." Van Eijk herkent de social hate. "Het gaat veel over het vrouwenvoetbal of over het uiterlijk. Of het me raakt? Ik kan het inmiddels van me afzetten, maar dat was voorheen lastiger."
Positieve verandering
"Ik vind het goed dat de focus van deze campagne op kinderen ligt", stelt Henderson. "Ze zijn er nog gevoeliger voor en begrijpen niet helemaal wat er omgaat in de wereld van social media. Ik heb het al veel voorbij zien komen en heb veel haat gehad tijdens mijn carrière. Het is onderdeel van wat ik doe en ik moet ermee dealen, maar misschien is het nieuw voor de jongere spelers die pas net in het eerste team spelen. Het is altijd een ding dat mensen proberen te veranderen: een positieve verandering teweeg te brengen op social media om de haat, het nare taalgebruik en verschrikkelijk gedrag te verminderen. Dat stoppen is wat iedereen wil."
De doelman van de mannen wil het goede voorbeeld geven. "Met de tool kunnen we mensen een halt toeroepen. Om het moment dat je comments leest en je haalt dat eruit, zullen kinderen het minder zien en het niet 'normaal' gaan vinden."