Het social media seizoen van Ajax: alle cijfers op een rij

Header Social
Header Social

Niets gaat boven het bezoeken van een Ajax-wedstrijd in de Johan Cruijff ArenA. Maar juist in deze periode van het coronavirus zijn social media en de andere officiële Ajax-kanalen dé plek om op de hoogte te blijven van alles wat er gebeurt rondom de club. We kijken terug op het afgelopen social media seizoen. En aan alle 3.239.211 nieuwe volgers op onze kanalen: welkom!

Tags

  • #Social

Socials

Ajax was dagelijks actief op 6 verschillende hoofdkanalen: Facebook (3.224.000 volgers), Twitter (1.323.000 volgers) Instagram (4.929.000 volgers), YouTube (668.000 volgers), LinkedIn (62.000 volgers) en sinds september het populaire TikTok (890.000 volgers). In totaal verstuurden we 11.740 berichten. Hieronder vind je de meest opvallende statistieken van het afgelopen seizoen (1 juli 2019 tot en met 30 juni 2020).

 

Bereik: 2 miljard mensen
Het bereik op social media van afgelopen seizoen: ruim 2 miljard. Om precies te zijn waren het er 2.386.469.082. Facebook kende van alle kanalen de beste social media post qua bereik. De video van de combinaties tijdens Juventus – Ajax in de kwartfinale van de UEFA Champions League werd exact 1 jaar later opnieuw geplaatst en bereikte in totaal 11 miljoen mensen.

Grootste groei op Instagram, LinkedIn schiet omhoog
In totaal verwelkomden de Ajax-kanalen 3.239.211 nieuwe volgers. De grootste groei van een kanaal vond plaats op Instagram: 1.830.040 mensen begonnen afgelopen seizoen het hoofdkanaal van Ajax te volgen. Ook Facebook (242.740 nieuwe volgers), Twitter (163.603 nieuwe volgers), YouTube (137.968 nieuwe abonnees) en LinkedIn (25.434 nieuwe volgers) kenden een groei van duizenden volgers. De groei op het zakelijke social media platform LinkedIn was maar liefst 71 procent.

Content & Hakim Ziyech
Op ieder kanaal is andere specifieke content te vinden. Op Twitter leverde de clip met hoogtepunten van Hakim Ziyech, nadat bekend werd dat hij naar Chelsea zou overstappen, het meeste bereik op: 4.985.100 mensen. De tweet tijdens Retro Matchday van Real Madrid – Ajax, die geretweet werd door Sergio Ramos, leverde de meeste interactie op: 1.290.470 interacties.

Sowieso deed content rondom Ziyech het extreem goed. Op YouTube stond hij tussen de beste berichten van afgelopen seizoen. De 3 beste berichten daar waren: EA Sports FIFA 20 Rating Reveal (1.178.891 weergaven), gevolgd door Wizard of AMS (904.760 weergaven) en Top 10 Goals Hakim Ziyech (755.528 weergaven). Ook op Instagram scoorde de spelmaker van Ajax goed: de pass van ‘The Wizard’ tijdens Bayern München – Ajax en ‘Tadic on fire’ tijdens de huldiging waren de 2 best scorende posts op Instagram qua impressies: ruim 4 miljoen mensen zagen beide berichten voorbij komen.

 

TikTok
Tot slot werpen we nog een blik op een nieuw kanaal waar Ajax actief is: TikTok. Het officiële Ajax-account werd in september 2019 gelanceerd. Na 9 maanden zijn 890.000 mensen het account gaan volgen. In totaal werden er 194 posts op geplaatst, met een resultaat van 120.408.000 views. Het zorgde ervoor dat Ajax in april tot de top 5 populairste clubs in de wereld behoorde.