Het is donderdagmiddag op het Sweelinck College in Amsterdam-Zuid en Foundation-collega Cas Wubbe geeft de leerlingen van de vierde klas hun opdracht voor de komende periode mee. Het gaat over het S'Cool project van de Foundation, een competitief scholenprogramma waarbij meerdere scholen in Amsterdam de strijd aangaan om op hun eigen school op een creatieve manier de door de leerlingen gekozen kernwaarden aan het licht te brengen.
Coach
Nadat alle leerlingen het lokaal hebben verlaten om de komende periode een tof idee te gaan uitwerken, nemen wij Ruben apart om eens over zijn nieuwe rol binnen de Foundation te praten. "Sinds dit seizoen ben ik een van de coaches en dat bevalt me tot op heden super goed. Ik heb het altijd al leuk gevonden om met jongeren te werken en dat ik dat nu voor Ajax mag doen maakt het extra speciaal", vertelt de voormalig Ajax 1-speler.
Al snel wist Ligeon dat hij na zijn voetbalcarrière het maatschappelijke werkveld in wilde. "Ik weet nog dat ik een keer op een video in het Olympisch Stadion stond en vertelde dat ik later met jongeren wilde werken. Vroeger vond ik het leuk om met mijn vrienden diepere gesprekken te voeren met elkaar. Ik heb het altijd interessant gevonden om door te vragen in plaats van te vragen hoe het met mensen gaat of wat ze gaan doen in de avond."
Herkenning
Bij de Foundation begeleidt Ligeon de jongeren zo goed mogelijk bij de projecten. "We proberen de leerlingen van bepaalde kernwaarden bewust te maken tijdens onze projecten, zodat ze hier later iets aan hebben. Ik focus me voornamelijk op de leerlingen die vaker op de achtergrond acteren in een klas, dat komt voornamelijk omdat ik mezelf daarin herken."
Praten over waarden en andere zaken was voor Ligeon iets dat hij als kind en tiener zelf lange tijd achterwege hield. "Ik was geen prater en ik vroeg ook nauwelijks om hulp bij anderen. Die ontwikkeling heb ik pas op latere leeftijd kunnen maken, maar daar was echt tijd voor nodig. Daarnaast ben ik in mijn tijd als jeugdspeler van Ajax ook goed geholpen door mijn trainers. Zo maakten ze mij aanvoerder van mijn elftal, waardoor ik wel moest praten."
Inmiddels heeft de 31-jarige oud-profvoetballer het belang van praten ingezien. "Ik zie dat het voor de huidige jeugd belangrijk is om in gesprek met elkaar te blijven. Zeker op de wat lagere opleidingsniveaus merk ik dat leerlingen zich niet altijd gehoord voelen. Ze zien minder snel waar hun kansen voor de toekomst liggen en hoe ze daar moeten komen. Door te praten met deze scholieren kun je ze aan het verstand brengen dat ze met niet opgeven en door blijven vechten voor zichzelf dingen kunnen bereiken die ze nu nog onmogelijk achten."
Discipline
Die mind-set, waarbij woorden als stoppen en opgeven niet voorkomen, heeft Ligeon meegekregen vanuit huis. "Mijn moeder was een zachte en lieve vrouw, mijn vader was wat strenger en zei dat ik altijd moest doorgaan. Die combinatie is voor mij achteraf de juiste geweest. Ze leerden me discipline en inzet te tonen, waardoor ik in mijn latere leven dingen heb weten te bereiken die ik anders niet gehaald had."
De oud-verdediger van onder meer Ajax, NAC Breda en De Graafschap, speelde jarenlang in de jeugdopleiding van Ajax. Nadat hij zijn voetbalcarrière begon bij sv De Meteoor in Amsterdam-Noord, belandde Ligeon, via een tussenstap bij OSV, in 2000 in de opleiding Ajax. Daar doorliep hij de gehele opleiding en haalde hij uiteindelijk ook het eerste.
Ervaring
"In die periode was het af en toe best lastig, want ik moest kiezen tussen het voetbal en mijn vriendjes. Dat is niet altijd even leuk om te doen, maar ik wilde het een dus moest ik het ander afzeggen. Het zorgt er wel voor dat ik beide kanten van de medaille ken, want veel van mijn vrienden hebben het via de 'normale' weg ook goed gered in hun leven." Het is een ervaring die Ligeon regelmatig toepast richting de jongeren tijdens de projecten van de Foundation.
Volgens Ligeon is het belangrijk om constant met leerlingen in gesprek te blijven. "Ik vind het belangrijk dat ze beseffen dat ze voor beloningen moeten gaan en dat die niet altijd direct komen. Soms moet je eerst heel wat energie en moeite investeren in iets voordat je er een daadwerkelijke beloning voor krijgt. Het is aan mij de taak om dit over te brengen aan de leerlingen."
Via de projecten van de Ajax Foundation probeert Ligeon dat besefmoment te creëren bij de leerlingen. "Nu zijn we bezig met het S’Cool project, waarbij leerlingen op een creatieve manier hun eigen gekozen kernwaarden aan het licht gaan brengen binnen de school. Alle scholen zijn ermee gestart en over een maand bepaalt een jury welk project elke school gaat vertegenwoordigen op de grote finaledag eind maart. De algehele winnaar mag dan zijn of haar project op school gaan uitvoeren."
Ontwikkelen
Vooral de ontwikkeling van bepaalde leerlingen spreekt de coach van de Ajax Foundation aan. "Het is mooi om te zien dat leerlingen, die normaal op de achtergrond blijven, inzien dat hun mening ertoe doet. Door ze het gevoel te geven dat ze inspraak hebben, komen er vanuit deze leerlingen vaak goede ideeën naar voren."
De komende periode gaat Ligeon zich ook weer richten op de andere projecten van de Ajax Foundation. "De leerlingen gaan nu verder met S’Cool en wij pakken andere projecten zoals de Challenge en Fair Play weer op. Ik verheug me vooral op de Challenge, want het is alweer even geleden dat ik die jongeren heb gezien. Ik ben enorm benieuwd naar hun ontwikkeling, dus ik kijk er naar uit om dat werk weer op te pakken."